Mācību diena savai izaugsmei

24.maijā 4.-8. klašu skolnieku grupa devās mācību vizītē uz Jelgavas apkaimi- Stikla celtniecības konstrukciju ražotni  SIA “UPPE”, šķirotu otrreizējo materiālu pārstrādes rūpnīcu SIA “Eko PET” un Latvijas Lauksaimniecības universitātes kokapstrādes katedru.

SIA “UPPE” specializācija ir stikla konstrukciju projektēšana, ražošana un montāža celtniecības objektos. Šīs stiklotās konstrukcijas tiek ievietotas alumīnija, koka vai tērauda elementu rāmjos, atkarībā no ekspluatācijas veida un pasūtītāja vēlmēm.

Ražotnē mūs sagaidīja pats īpašnieks Aldis Cimermanis un, satiekoties, jau bija nojaušams, ka būs veiksmīga diena. Vizīti sākām ar atbildēm uz nelieliem testa jautājumiem par stiklu, nelielu ieskatu uzņēmuma birojā,  apcerējām interesantus risinājumus par uzņēmuma nosaukumu “UPPE”.  Vecuma grupai atbilstošā  valodā un patīkamā komunikācijā,  bērni piedalījās eksperimentā par stikla izturību, smagumu, blīvumu. Pašiem bija iespējas to pārbaudīt un izdarīt secinājumus par rūdītā stikla izturību un izmantošanu  apjomīgu celtniecības objektu  būvēs. Uzņēmuma teritorijā novietots „stikla akvārijs”, par kura pielietojumu bija daudz minējumu. Šis  objekts, kuru ražojusi “UPPE”, bija izstādīts Rīgā Kalnciema kvartālā, kur notika performance. Šobrīd tas ir apskatei kā liecība dažādiem mākslas projektiem un cilvēku arhitektoniskām  fantāzijām. Bija interesenti, kuri  izmēģināja, kā ir ilgstoši sēdēt noslēgtā telpā, būt apskatāmam, pašam visu redzēt un neapnikt savam telpas biedram.

Ražotni 10 gadus atpakaļ dibinājuši  4 īpašnieki. 2017. gadā tā saņēmusi balvu “Gada uzņēmējs Zemgalē”.  Šo cilvēku ieguldījumu sabiedrībai novērtējis Zemgales plānošanas reģions. Vizītes 2.daļā viesojāmies mājīgi iekārtotā telpā, kur saimnieko labdarības  biedrība “Tuvu” un sadarbojas ar uzņēmumu.  Cienājāmies, skatījāmies īsfilmas  par uzņēmuma realizētajiem projektiem ārzemēs un Latvijā, iepazināmies ar iegūtajām gada balvām ārvalstīs, redzējām praktiski, kā montē lielgabarīta stikla paneļus, kā pievērš uzmanību darba drošībai.  Sapratām, kas ir tas, kas vieno uzņēmuma darbiniekus- tie ir kopīgi mērķi. Visnozīmīgākais dienas atzinums, ko uzsvēra Aldis Cimermanis ir tas, ka visi mācās darot, arī viņi, un, ja neizdodas – dara citādi! Saņēmām dāvanā iedvesmojošas aproces ar šādu uzrakstu.” Ja sastapsieties ar grūtībām, tad atcerieties, ka vienmēr var darīt citādi”, teica Aldis.  Vēl gribas pieminēt darba kolektīva  vēlmi redzēt ārpus sava nama, dalīties ar to, kas paliek pāri- savu laiku, gribu palīdzēt veidot sakoptu vidi, kopt Latvijai nozīmīgas kultūrvēsturiskas vietas. Latvijas simtgades gaidās tapis projekts  “Brīvības gaisma”, tā cenšoties Latvijas brīvības ideju nest tālāk, sakopjot  piemiņas vietu  barikāžu dalībniekiem  – atmodas laikā stādītos neatkarības ozoliņus. Tapis stilizēts ugunskurs, kas simbolizē gaismu, degsmi cilvēku sirdīs.  Stikla plāksnes, kuras rindojas, simbolizē cilvēkus, kuri piedalījās barikādēs, uz tām  iegravēti barikāžu dalībnieku vārdi un  to darbinieku vārdi, kuri, kā mūris kopā, dara lielas lietas- kuri piedalījušies piemiņas  parka veidošanā.

Satiktie cilvēki bija iedvesmojoši- ieguvums bija nevien iepazīt, kā stiklu izmanto celtniecībā, bet arī uzņēmējdarbības vidi, nepieciešamās spējas uzņēmējdarbības veikšanai, vērtības kolektīvā– godīgumu, darba kvallitāti, apzinīgumu, vēlmi palīdzēt tiem, kuriem grūtāk. Skolēni tika mudināti pievērsties inženierzinātnēm, lai labāk izprastu tehniskus procesus celtniecībā un  būtu veiksmīgi savu mērķu realizēšanā.

Otrs plānotais iepazīšanas objekts bija otrreizējo materiālu pārstrādes rūpnīca Eko PET. Tā ir Baltijā vienīgā PET granulu ražotne, tajā investēti 5,26 miljoni eiro, kura saražo 7,3 tūkstošus tonnu gadā tīru otrreizējo plastmasu jeb PET granulas. Tās tiek iegūtas pārstrādājot izlietoto PET iepakojumu no Latvijas un citām Eiropas  valstīm.

Sarunas ievadā tika akcentēta atkritumu šķirošanas nozīme- kādus atkritumus šķirojam, kā to darām, kas ir atkritumu pārstrāde, kur nonāk nešķirotie atkritumi, kā tas ietekmē mūsu dzīvi un veselību? Pārsteidzošs bija fakts, ka šobrīd Latvijā šķiro tikai 20% atktitumu, 80% tiek noglabāti poligonos. Nākotnes plāni ir noglabāt tikai 10%, bet pārējos šķirot.  Svarīga saruna bija par iepakojumu dzīves ciklu un mūsu lomu tajā. Izsecinājām, kā atkritumu daudzumu mazināt.  Latvijas Zaļā punkta uzņemtajā mācību filmā tika akcentēts, ka katrs var būt līderis atkritumu šķirošanas  jomā.

Apmeklējot laboratoriju, kurā tiek pārbaudītas PET pārslas, katrs varēja būt pētnieks, skatīties pārslas pelielinājumā un izdarīt secinājumus par to atšķirībām. Atkritumu pārstrādes tehnoloģiskos procesus vērojām caur stikla sienu, iepriekš bijām iepazīstināti ar pudeles ceļu līdz otrreizējai izejvielai- apģērbam, dārza instrumentiem, pārtikas plēvei u.c. Interesants bija fakts, ka PET pudeles var pārstrādāt 30 reizes. Bērni bija zinoši sarunās ar nodarbības vadītāju un ieinteresēti jautātāji. Pārliecināti bērni var šo vēsti popularizēt savās ģimenēs un veicināt sabiedrības izpratni par šiem procesiem un “zaļu” dzīvošanu. Pievienotā vērtība šai vizītei  bija mums, kā Eko skolas pārstāvjiem.

Dienas noslēgumā viesojāmies Latvijas Lauksaimniecības universitātes Kokapstrādes katedras laboratorijās, kur tiek veikti dažādi pētījumi par koksnes  īpašībām.  Bijām liecinieki dažādām iekārtām, ar kurām tiek testēti dažādi koka izstrādājumi, lai ieviestu tos ražošanā-bērnu gultiņas izturības pārbaudes tests, krēsla ergonomikas pārbaudes iekārta, mēbeļu izturības pārbaudes konstrukcija, kokmateriālu pārbaude, radot apstākļus, lai noteiktu to izturību, lietošanas ilgumu, temperatūras svārstību ietekmi, dažādu gadalaiku ietekmi uz ekspluatācijas ilgumu u.c. Interesanti bērniem bija vērot iekārtu, kur pārbauda koka konstrukciju izturību, lai to izmantotu dažādās celtniecības būvēs. Iekārta tiek saukta par laušanas iekārtu, kur mēra svaru, pie kura tiek salausta koka konstrukcija. Ekskursiju vadīja studenti, kuri strādā pie dažādu  pētījumu veikšanas, izpildot ražotāju pasūtījumus un arī pierādot paši savas hipotēzes par mūsu vērtīgākā celtniecības materiāla- koksnes dažādām īpašībām. Zinātne nav noslēgts process, arvien kaut ko jaunu uzzinām par jau  zināmo. Tas norāda uz nepārtarauktību zinātnes attīstībā. Skolēnu interse par šīm iekārtām, to darbību bija ļoti izteikta. Bija daudz jautājumu, atbilstošu viņu vecumam, zināšanām un pieredzei.

Šajā dienā visi kopā iepazināmies ar dažādiem ražošanas un pārstrādes procesiem -mācījāmies klausoties, vērojot, darot, eksperimentējot un izdarot secinājumus.  Liela pievienotā vērtība visam- iepazīšanās ar radošiem, iedvesmojošiem, zinošiem , dzīves atziņām bagātiem un citādiem skolotājiem. To visu varējām nodrošināt ar rūpīgu plānošaanu, organizēšanu un projekta „Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” finansiālu atbalstu.

                                                Šī diena bija ieguvums arī man, projekta koordinatorei Annai Balgalvei.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *